085 - 822 66 55 info@acma.nl

De fiscale bijtelling voor elektrische auto’s van de zaak wordt stapsgewijs minder. Hierbij heeft onder andere het Klimaatakkoord uit 2019 een rol gespeeld. Vanaf 2026 biedt het rijden met een volledig elektrisch auto helemaal geen belastingvoordeel meer ten opzichte van andere auto’s. Hoe zit het precies?

Als je medewerkers jaarlijks meer dan 500 privékilometers met een auto van de zaak rijden, dan hebben ze te maken met de fiscale bijtelling privégebruik. Het gaat om een percentage van de cataloguswaarde van de auto inclusief btw en bpm (belasting van personenauto’s en motorrijwielen, ook wel aanschafbelasting genoemd).

De Belastingdienst bepaalt de bijtelling met de CO2-uitstoot (gram CO2 per kilometer) van de aan de medewerker ter beschikking gestelde auto. Het bedrag van de bijtelling tel je op bij het loon van de werknemer. De eerste vijf jaar geldt het bijtellingspercentage van het jaar dat de auto voor het eerst de weg op ging. Daarvoor zijn eigenaar- en gebruikerswisselingen niet relevant. Meteen na de periode van vijf jaar bepaalt de Belastingdienst het percentage opnieuw met de dan actuele regels.

Bijtellingspercentage

Voor geheel elektrische wagens geldt een voordelig bijtellingspercentage. Dit voordeel neemt sinds  2019 wel af. Vanaf 2017 was er een bijtellingspercentage van 4 procent voor auto’s die volledig elektrisch rijden (CO2-uitstoot 0 gram per kilometer) en 22 procent voor alle andere auto’s. In 2019 gold het lage bijtellingspercentage van 4 procent nog tot maximaal 50.000 euro van de cataloguswaarde (drempelbedrag). Op het bedrag daarboven was het hogere percentage van 22 procent van toepassing.

Minder belastingvoordeel

Met het Klimaatakkoord van eind juni 2019 kwam er een verdergaande beperking van de bijtelling voor de volledige elektrisch rijdende wagens. Het lage bijtellingspercentage daalt stapsgewijs, totdat het in 2026 gelijk is aan het ‘hoge’ bijtellingspercentage van 22 procent. Daarnaast gaat het drempelbedrag omlaag. De veranderingen per jaar voor de volledig elektrische auto’s zien er als volgt uit:

2020 – bijtellingspercentage 8% tot € 45.000, daarboven 22%

2021 – bijtellingspercentage 12% tot € 40.000, daarboven 22%

2022 – bijtellingspercentage 16% tot € 40.000, daarboven 22%

2023 – bijtellingspercentage 16% tot € 40.000, daarboven 22%

2024 – bijtellingspercentage 16% tot € 40.000, daarboven 22%

2025 – bijtellingspercentage 17% tot € 40.000, daarboven 22%

2026 – bijtellingspercentage 22%.

Vanaf 2026 geldt geen lager bijtellingspercentage meer en dus ook geen drempelbedrag. Daarmee is het fiscale voordeel voor de bijtelling van elektrische auto’s dan verdwenen.

Voorbeeld

Voor een elektrische auto met een cataloguswaarde van 60.000 euro uit 2020 zijn er dus twee bijtellingspercentages. Dat is 8 procent tot 45.000 euro en 22 procent voor 15.000 euro. In 2021 is dat voor een nieuwe elektrische auto van 60.000 euro, 12 procent tot 40.000 euro en 22 procent voor de resterende 20.000 euro.

Bpm en mrb

Bij de aanschaf van een nieuwe geheel elektrische auto hoef je momenteel geen aanschafbelasting (bpm) te betalen. Dit blijft zo tot 2025. Vanaf dat jaar betaal je bij de koop van een nieuwe elektrische wagen eenmalig een bedrag van 360 euro per auto aan bpm. Dit bedrag stijgt na 2025 jaarlijks mee met de inflatie. Verder betaal je tot 2025 geen motorrijtuigenbelasting (mrb) voor de elektrische auto. In 2025 krijg je daarop nog een korting van 75 procent en vanaf 2026 vervalt de korting.

Bron:PWnet